Slimme technologische innovatie cruciaal voor kwaliteit en verantwoording zorg
Goede zorg is mensenwerk. Meer handen aan het bed. De tijd voor administratie gaat ten koste van de tijd voor de professional. Allemaal statements die waar zijn. Dat betekent niet dat zonder goede (administratieve) ondersteuning, sturing en toezicht de kwaliteit van de zorg geborgd kan worden.
Transparantie van belang voor een goede zorgkwaliteit
Voor kwalitatief goede zorg zijn goed bestuur en toezicht een belangrijke voorwaarde. Met dit uitgangspunt wordt de Governancecode Zorg ook ingeleid. Een code waarin de kwaliteit en het bieden van goede zorg centraal staat. In de code wordt gesproken van het borgen van checks and balances binnen de zorgorganisatie en het bieden van inzicht in risico’s met als doel om operationele processen te beheersen en te zorgen dat een organisatie kwaliteit borgt en efficiënt opereert.
Mooie woorden en snel op papier gezet, maar wij weten dat zorgorganisaties het niet makkelijk hebben. Te weinig mensen, druk op budgetten, hogere kwaliteitseisen, complexe regelgeving en ingewikkelde en verschillende afspraken met zorgverzekeraars, gemeenten, de zorgautoriteit en het rijk. De druk op de zorgsector is groot. Daarnaast ligt de zorgsector onder het vergrootglas. Des te belangrijker om als zorgorganisatie op effectieve wijze te laten zien dat de men in control is. Dit stelt hoge eisen aan bestuur, toezicht, professioneel handelen en governance in organisaties.
Veel zorgorganisaties beschikken nog niet over een adequate beheersorganisatie en zijn nog in ontwikkeling als het gaat om het verder op orde krijgen van de administratieve organisatie en interne controle. De risico beheersing en ICT zijn veelal nog een zorgenkindje. Daarmee zijn zij ook niet in staat om transparant en aantoonbaar inzicht te bieden in de mate waarin zij in control zijn.
Investeer in slimme proces- en risicobeheersing
Door meer innovatief en technologisch gedreven te veranderen met gerobotiseerde processen en data-sturing zorgt men ervoor dat de zorgorganisatie aan steeds hogere kwaliteitseisen tegemoet kan komen, kosten effectief kan opereren en een organisatie creëert waar medewerkers met plezier werken en patiënten graag komen. In deze tijd van personeelstekorten kan de zorgorganisatie hiermee ook bij het aantrekken van nieuwe medewerkers het verschil maken.
Investeren in een betere proces- en risicobeheersing waarin slimme technologie leidend is loont. Een organisatie die in control is en beschikt over adequate softwareoplossingen kan beter op data sturen, administratief werk en controle uit handen van de zorgprofessional nemen en er worden minder fouten gemaakt met als gevolg aanzienlijk lagere overheadkosten. De kosten van het herstellen van klachten, schades en claims zijn lager en de zorg is van een hoger kwaliteitsniveau. Iedere organisatie kent de voorbeelden, waarmee dit wordt bevestigd. Als het inkoopproces niet op orde is gaat geld verloren doordat inkopen niet de beste prijs/kwaliteit verhoudingen hebben. Als het zorgproces niet in control is, wordt geleverde zorg niet tijdig of onvolledig gedeclareerd of worden budgetten overschreden. Goede beheersmaatregelen in een organisatie verdienen zichzelf dan ook meer dan terug.
Een goede “control”, beheers organisatie zou dan ook een vanzelfsprekendheid moeten zijn en voor iedere organisatie hoog op de agenda moeten staan. Als beheersmaatregelen slim en efficiënt zijn opgezet met een goede software ondersteuning, dan is dat één van de beste investeringen die een zorgorganisatie kan doen.